כיתות ה' - מורשת קרבות תש"ח
התלמידים שומעים על המצב באזור בראשית 1948, לומדים להכיר את סיפור קרבות רמת יוחנן ומתמודדים דרך משחקי תפקידים עם דילמות ערכיות שעלו משדה הקרב.
המטרות:
- התלמיד יכיר את מורשת הקרב המקומית על רקע המצב בראשית מלחמת השחרור, יתלבט בבעיות של חזון ומציאות ויגבש עמדה של הערכה למורשת העבר.
- התלמיד יחשף למקורות מידע מגוונים ולאתגרים אינטלקטואליים ורגשיים תוך גילוי שותפות, מעורבות ואכפתיות כלפי המרוחק והשונה.
- התלמיד ירכוש כישורי לומד עצמאי ויכולת עבודת צוות. הוא יפתח יחסי חברות ושיתוף פעולה עם חבריו לקבוצה ויגלה רגישות למצוקות אנושיות, אז והיום, תוך כדי התמודדות עם דילמות ערכיות ודרך הצגתן.
תכנית הפעילות
09:00 - הגעה לבית פישר.
09:50 - 09:00 - שיחת פתיחה + רקע היסטורי.
10:00- 09:50 - צפיה בסרטון וידאו
10:10 - 10:00 - הפסקת אוכל.
11:20 - 10:10 - התמודדות עם הדילמות בקבוצות.
11:40 - 11:20 - הצגת ההתמודדות עם הדילמות במליאה.
11:50 - 11:40 - החזרת האביזרים ושעשועונים: דף תצפית, תצריפי מפה וסיפור הקרב.
12:00 - 11:50 - משוב.
הנחיות למחנך:
כדי להבטיח את הצלחת התוכנית יש להכין את הכיתה לקראת הפעילות:
- עם קבלת חומר הרקע מבית פישר כדאי לספר לילדים על המצב אז בארץ, לדון איתם בדילמות ולגבש נקודות ראשוניות לפעולה.
- לחלק את הכתה לארבע קבוצות עבודה. כל אחת "תטפל" בארוע אחר ביום הפעילות במוזיאון וכדאי שהיא תתכונן לפי הדפים המצורפים.
- יש להביא חומרים להכנת "תפאורה" הולמת כמו: טושים, בריסטולים, ניירות קרפ וכד'.
- יש לדאוג לאביזרים רבים ככל האפשר כמו תלבושות תואמות ו"כלי נשק" לאנשי הקיבוץ, ללוחמים העבריים ולאלו הדרוזים כגון: בגדי עבודה, בגדי חאקי, סינורים, כובעי טמבל, גלימות, עקלים, כפיות, בגדי ילדים, רובי ואקדחי צעצוע, מוצץ וצעצועי ילדים. כדאי לחשוב על חבלים, חגורות וסרטים שיעזרו "להתאים" את הבגדים למידות הנכונות.
- יש לצייד את הילדים בתגיות שמיות. רצוי לציין על התגית גם את שם קבוצת העבודה.
- ליווי מצולם יוסיף רבות לתיעוד הארוע.
- ארוחה קלה ומצב רוח מרומם חובה!